Przejdź do głównej treści

Najczęściej zadawane pytania


Dowiedz się więcej na temat Ośrodka Zdrowia w Turośni Kościelnej

Uśmiechnięte lekarki i pielęgniarki Ośrodka Zdrowia w Turośni Kościelnej, w granatowo-białym uniformie medycznym, ze stetoskopami zawieszonymi na szyi, stojące na białym tle

Masz pytanie?


Chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości!

Czy lekarz rodzinny podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) skieruje mnie na badania?

Badania zlecane przez lekarza rodzinnego służą do diagnostyki i leczenia, które on prowadzi. Nasi lekarze zlecają badania wtedy, kiedy wymaga tego stan zdrowia pacjenta. Pacjenci z chorobami przewlekłymi powinni mieć regularnie wykonywane określone badania, a ich zakres i częstotliwość ustala lekarz podczas porady kompleksowej.

Jeśli pacjent otrzymał zalecenie wykonania badań w poradni specjalistycznej, powinien otrzymać też skierowanie na te badania lub wykonać je prywatnie. Lekarz rodzinny nie przepisuje skierowań. Dokładne przepisy znajdują się na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia.

Warto jednak skonsultować się z naszymi lekarzami rodzinnymi – dzięki opiece koordynowanej w naszej placówce posiadamy szerokie możliwości diagnostyczne. Może okazać się, że nie ma potrzeby korzystać z kosztownych wizyt prywatnych, a większość chorób przewlekłych można bezpiecznie i skutecznie leczyć u specjalisty medycyny rodzinnej w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).

Gdzie mogę zrobić badania?

W naszej przychodni POZ funkcjonuje punkt pobrań materiału do badań laboratoryjnych. Badania możesz zrobić codziennie od poniedziałku do piątku. Realizujemy zapisy na konkretną godzinę, dzięki czemu nasi pacjenci nie muszą czekać w kolejce.

Szczegółowe informacje znajdują się tutaj.

Czy udzielacie teleporad w Waszej przychodni NFZ?

W naszej przychodni lekarza rodzinnego teleporady lub porady e-mail służą głównie do omówienia wyników badań laboratoryjnych.

Teleporada umawiana jest zawsze na konkretny dzień i konkretną godzinę. O umówionej godzinie lekarz dzwoni do pacjenta. Jeśli pacjent nie odbiera, lekarz ponawia próbę kontaktu trzykrotnie, co 10 minut.

Nie udzialamy teleporad dzieciom do 6. roku życia. Wyjątek stanowi teleporada w celu np. omówienia wyniku badań, bądź porada związana z dotychczasowym leczeniem.

Ile czeka się na receptę w Waszej poradni lekarza rodzinnego w ramach NFZ?

Recepty w naszej przychodni przepisywane są tego samego lub następnego dnia roboczego od poniedziałku do piątku. Pacjenci otrzymują kod recepty SMS-em lub e-mailem.

Zachęcamy wszystkich pacjentów naszej placówki, którzy przyjmują leki przewlekle, do skorzystania z opieki koordynowanej.

  • lekarz ustala plan leczenia, zleca niezbędne badania, wyznacza termin wizyt kontrolnych
  • koordynator przypomina o terminie wizyty

Dzięki temu nie musisz się martwić o to, że przyjmowane leki skończą się przed terminem kolejnej wizyty.

Czym jest szybka diagnostyka i czy mogę liczyć na nią w ramach NFZ?

W naszej przychodni medycznej posiadamy sprzęt do szybkiej diagnostyki POCT (point of care):

  • Aparat do CRP – badanie umożliwia ocenę stanu zapalnego. Do badania wystarczy kilka kropli krwi. Badanie jest całkowicie bezbolesne, a wynik otrzymujemy po 3 minutach. Dla dzieci do ukończenia 6 roku życia badanie jest bezpłatne. Powyżej 6 roku życia jego koszt to 30 zł.
  • Testy antygenowe do wykrywania grypy typu A/B, RSV, COVID-19 – badanie jest bezpłatne dla wszystkich naszych pacjentów w ramach podstawowej opieki zdrowotnej NFZ. Badanie jest bezbolesne, a wynik otrzymujemy po około 15 minutach.

W naszej placówce, dzięki szybkiej diagnostyce zapewniamy wdrożenie celowanego leczenia. Pozwala nam to również uniknąć zbędnej antybiotykoterapii.

Przepisałam dziecko do Waszej poradni lekarza rodzinnego – co ze szczepieniami?

Po złożeniu deklaracji przez pacjenta, niezwłocznie kontaktujemy się z poprzednią przychodnią i wnioskujemy o przesłanie karty szczepień. Zwykle otrzymujemy ją w ciągu 3 tygodni. To standardowa procedura. Następnie w trakcie wizyty lekarz i pielęgniarka analizują kartę szczepień i ustalają wraz z rodzicem kalendarz uodpornienia.

W naszej placówce pielęgniarki dbają o realizację kalendarza szczepień – ustalają plan opieki, przypominają o zbliżających się szczepieniach oraz umawiają terminy wizyt szczepiennych i bilansowych.

Czy badania należy wykonywać 1x w roku? Czy mogę wykonać badania w Waszej poradni lekarza rodzinnego POZ?

Badania dzielą się na profilaktyczne i diagnostyczne:

  • Profilaktyczne – wykonywane są wtedy, kiedy nie podejrzewamy choroby. Profilaktyka jest niezwykle ważna, aby na wczesnym etapie wykryć chorobę. Opis wszystkich programów profilaktycznych znajduje się na naszej stronie.
  • Diagnostyczne – są to badania, które służą do diagnostyki pacjentów w zależności od zgłaszanych objawów lub do monitorowania chorób przewlekłych.

Lekarz zleca badania zawsze, kiedy jest to konieczne. Częstość badań uzależniona jest od konkretnych chorób. Dzięki opiece koordynowanej w naszej przychodni podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) pacjent otrzymuje Indywidualny Plan Opieki Medycznej, który uwzględnia zakres i harmonogram wykonywanych badań.

Kim jest „lekarz rodzinny” i czy mogę liczyć na jego pomoc w ramach podstawowej opieki zdrowotnej?

Lekarz rodzinny jest lekarzem specjalistą medycyny rodzinnej.

  • ukończył on 6-letnie studia medyczne
  • odbył 13-miesięczny staż podyplomowy
  • zrealizował 4-letnie szkolenie specjalizacyjne, zakończone Państwowym Egzaminem Specjalizacyjnym – tak jak lekarze innych specjalności (np. ortopeda, kardiolog, neurolog)

Specjalizacja z medycyny rodzinnej jest dedykowana do pracy w podstawowej opiece zdrowotnej (POZ) w ramach świadczenia NFZ. Szkolenie specjalizacyjne przygotowuje lekarza do prowadzenia profilaktyki oraz leczenia dorosłych i dzieci. Dzięki nabytym umiejętnościom specjalista medycyny rodzinnej jest w stanie zaopatrzyć 90% potrzeb zdrowotnych swoich pacjentów – noworodków, dzieci, młodzież, dorosłych oraz seniorów.

Nie każdy lekarz pracujący w POZ jest lekarzem rodzinnym, ponieważ w POZ mogą pracować lekarze innych specjalności. W Polsce w POZ pracuje ok 33 000 lekarzy, z czego tylko 11 000 specjalistów medycyny rodzinnej. W naszej placówce zapewniamy opiekę specjalistów i rezydentów medycyny rodzinnej.

Jak zostać pacjentem Waszej przychodni medycyny rodzinnej?

Aby stać się pacjentem lekarza rodzinnego POZ w naszej placówce medycznej wystarczy złożyć deklarację wyboru. Można to zrobić osobiście lub poprzez Internetowe Konto Pacjenta. Tutaj znajdziesz instrukcję krok po kroku, jak należy to zrobić.

  • Nie ma konieczności formalnego wypisywania się z dotychczasowej przychodni – dzieje się to automatycznie.

  • Warto wziąć ksero najważniejszych dokumentów medycznych – karty z hospitalizacji, konsultacji z poradni specjalistycznych, wyników badań. Karty szczepień dzieci pozyskujemy sami.

Zachęcamy całe rodziny do korzystania z opieki zdrowotnej w ramach NFZ w jednej przychodni. Dzięki temu nasi specjaliści mają więcej informacji o całej rodzinie, co w przypadku niektórych chorób ułatwi leczenie i diagnozowanie.

Chcesz się umówić do lekarza rodzinnego? Wypełnij nasz formularz kontaktowy lub zadzwoń na nr tel. 85 650 52 79 (otwiera się w nowej karcie).

Czy łatwo się dodzwonić do Waszej poradni lekarza rodzinnego NFZ?

W naszej placówce dokładamy wszelkich starań, by ułatwić pacjentom korzystanie z opieki zdrowotnej w ramach NFZ. Nasze centrum medyczne wyróżnia się tym, że odbieramy za pierwszym razem średnio 94% połączeń przychodzących. Zapewniamy, że oddzwonimy na każde nieodebrane połączenie. Dodatkowo wszystkie rozmowy są nagrywane.

W naszej przychodni medycyny rodzinnej nie ma problemów z dodzwonieniem się.

Chcesz się umówić do lekarza rodzinnego? Wypełnij nasz formularz kontaktowy lub zadzwoń na nr tel. 85 650 52 79 (otwiera się w nowej karcie).

Czy w Waszej przychodni NFZ przyjmują lekarze specjaliści?

Tak! W naszej poradni medycznej w ramach NFZ przyjmują lekarze rodzinni, którzy są specjalistami medycyny rodzinnej.

Dodatkowo w ramach opieki koordynowanej zapewniamy współpracę z dietetykiem, kardiologiem i endokrynologiem.

Czy mogę umówić dziecko na wizytę w Waszej poradni lekarza rodzinnego NFZ?

Oczywiście! Nasi pacjenci mogą liczyć na kompleksową opiekę nad dziećmi w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

W naszej przychodni zapewniamy pomoc lekarzy medycyny rodzinnej. Zajmujemy się profilaktyką (bilanse zdrowia, szczepienia) oraz leczeniem najczęstszych chorób wieku dziecięcego.

Nasza placówka realizuje także szybką diagnostykę na miejscu, co umożliwia uniknięcie zbędnej antybiotykoterapii.

Chcesz się umówić do lekarza rodzinnego? Wypełnij nasz formularz kontaktowy lub zadzwoń na nr tel. 85 650 52 79 (otwiera się w nowej karcie).

Czy Wasza przychodnia lekarza rodzinnego w ramach NFZ oferuje także wizyty prywatne?

Nasza placówka realizuje wizyty prywatne dla pacjentów nieubezpieczonych lub ubezpieczonych za granicą, którzy nie posiadają karty EKUZ.

Nie realizujemy prywatnych wizyt domowych.

Jaki jest czas oczekiwania na wizytę w poradni lekarza rodzinnego w ramach NFZ?

Czas oczekiwania na wizytę w naszej przychodni POZ uzależniony jest od problemu medycznego, a nie od tego, kto pierwszy dodzwoni się do recepcji.

Czas oczekiwania dostosowujemy do stanu zdrowia pacjenta. W naszej placówce przyjmujemy pacjentów codziennie od poniedziałku do piątku.

Nasz grafik podzielony jest na:

  • Wizyty pilne (np. ból ucha z gorączką u dziecka, zaostrzenie choroby przewlekłej u dorosłego) – wizyta w naszej placówce odbędzie się tego samego dnia lub najpóźniej kolejnego dnia, jeśli zgłoszenie nastąpiło w godzinach popołudniowych.
  • Wizyty planowane – wizyta umawiana jest w dogodnym terminie z wyprzedzeniem czasowym. Dotyczy chorób przewlekłych oraz dolegliwości, które trwają od jakiegoś czasu, a które wymagają konsultacji z lekarzem medycyny rodzinnej.
  • Porady recepturowe – zapewniamy wypisanie leków na receptę tego samego dnia lub w kolejnym dniu roboczym. Bilanse i szczepienia dzieci – usługi udzielane po wcześniejszym ustaleniu z pielęgniarką.
  • Wizyty domowe – wizyty w domu pacjenta realizowane są u osób, u których stwierdzono wskazania medyczne do takich wizyt, np. stan po udarze mózgu, zaawansowany wiek, problemy z poruszaniem się.

Wizyty u lekarza w ramach podstawowej opieki zdrowotnej odbywają się punktualnie, o wcześniej umówionej godzinie.

Chcesz umówić się na wizytę w naszym Ośrodku Zdrowia? Wypełnij formularz kontaktowy lub zadzwoń – nr tel. 85 650 52 79 (otwiera się w nowej karcie)

Co to jest opieka koordynowana? Czy mogę liczyć na nią w ramach podstawowej opieki zdrowotnej?

Opieka koordynowana to specjalna forma opieki nad pacjentami z chorobami przewlekłymi.

Jak to działa?

  • Pacjent zgłasza się na wizytę kompleksową do lekarza rodzinnego w ramach NFZ.
  • Lekarz POZ analizuje dokumentację medyczną, bada pacjenta, zleca badania diagnostyczne, może zalecić konsultacje pielęgniarki, dietetyka, lekarza innej specjalizacji.
  • Następnie zaleca wizyty kontrolne i przepisuje leki
  • Koordynator umawia terminy wizyt oraz zleconych badań. Dba, aby przypomnieć pacjentowi o zbliżających się terminach oraz kończących się lekach

W opiece koordynowanej pacjent otrzymuje plan opieki medycznej. Koordynator prowadzi pacjenta, przypominając mu o wszystkich ważnych terminach.

Nasza przychodnia realizuje opiekę koordynowaną w ramach POZ jako jedna z pierwszych poradni medycznych w Polsce! Serdecznie zachęcamy do skorzystania z takiej formy opieki w naszej placówce.

Chcesz umówić się na wizytę u lekarza pierwszego kontaktu? Wypełnij nasz formularz kontaktowy lub zadzwoń na nr tel. 85 650 52 79 (otwiera się w nowej karcie).

Czy placówka jest przystosowana dla potrzeb osób z niepełnosprawnością?

Ośrodek Zdrowia sp. z o.o. jest grantobiorcą projektu pn. Dostępność Plus dla Zdrowia, który finansowany jest Funduszy Europejskich. Nasza placówka otrzymała grant w wysokości 590 655 zł na poprawę dostępności świadczeń dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Dzięki temu dofinansowaniu ta grupa naszych pacjentów będzie mogła skorzystać z całego szeregu udogodnień, tj. łatwiej dostać się do gabinetów lekarskich i zabiegowych, umówić wizytę on-line, skorzystać z kompleksowej diagnostyki.

Więcej informacji o Funduszach Europejskich dla ochrony zdrowia dostępnych jest na stronie internetowej www.zdrowie.gov.pl.

Koordynatorem ds. dostępności jest lek. Maja Boruch: [email protected], tel. 85 650 52 79

Pierwszy rok życia dziecka


Z myślą o młodych rodzicach stworzyliśmy darmowy e-book „Pierwszy rok życia dziecka w pytaniach i odpowiedziach”.

To skarbnica wiedzy, która pomoże Ci w pierwszych chwilach opieki nad niemowlęciem. Dowiesz się z niego m. in.: jak często kąpać dziecko, kiedy udać się na pierwszą wizytę u lekarza czy szczepienie.

Co zrobić, aby uzyskać dostęp do naszego e-booka? Wystarczy, że zapiszesz się poniżej.

Przeczytaj więcej o e-booku

Chcesz umówić się do lekarza szybko i bez czekania w kolejce?

Nasza przychodnia to nowoczesne podejście i przyjazna atmosfera!

Umów wizytę

Projekt i realizacja: